محبوب ترین مقالات

رسانه

سندمظلومیت

فاطمیّه خط مقدم ماست و اگر باور داریم دین ما ناشی از سرمایه ی محبت حضرت زهرا(سلام الله علیها) است، در ایام فاطمیّه نباید بی

ادامه مطلب »
تست سمعی

سخن امروز

در این قسمت برنامه های اجرا شده در رادیو قرآن و برخی سخنرانی های استاد را به شکل اتفاقی(Random) می توانید گوش کنید.

ادامه مطلب »

تخصیص عمومیّت واژه ی «العالمین» در اصطفای حضرت مریم (علیها السلام)

سه شنبه, دی ۱۹, ۱۳۹۱ – ۱۶:۵۴
The Allocation of the term al_Alamin for Choosing Hazrat Mryam
چکیده
محتوای آیه ی چهل و دوّم سوره ی مبارکه ی «آل‌عمران»، حاکی از سخن‌گفتن فرشتگان با حضرت مریم (سلام الله علیها) است. یکی از موضوعات این گفت‌وگو، به پاک‌شدن و برانگیخته‌شدن آن ‌حضرت در بین بانوان اختصاص دارد: «وَ إِذ قَالَتِ الْمَلَئکَهُ یَامَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفَاکِ عَلی‏ نِسَاءِ الْعَالَمِین» اگر چه ظاهر واژه ی العالمین» در مواردی از آیات قرآن عمومیت آیه را می‌رساند، اما در برخی موارد ـ نظیر این آیه ـ تخصیص می خورد. از این‌رو، این آیه نشان‌دهنده ی اصطفای نسبی حضرت مریم (سلام الله علیها) در میان بانوان جهان و یا به عبارت دیگر، برگزیدن وی در برابر زنان زمانه ی خویش است؛ که این مدّعا با توجه به روایات مأثور فریقین و بیان صاحبان کتاب‌های تفسیری، در این مقاله اثبات شده است.
بر اساس همه ی روایات مأثور شیعه و اغلب روایات اهل‌سنت، حضرت فاطمه (سلام الله علیها)بر همه ی بانوان جهان برتری دارد.
کلیدواژه‌ها: حضرت فاطمه (سلام الله علیها) ، حضرت مریم (سلام الله علیها)، علوم قرآن، عام و خاص، شیعه، اهل‌تسنن.

این مقاله در همایش کشوری «ابعاد وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها»،در دانشگاه تربیت مدرّس،سال۱۳۹۰ به عنوان مقاله ی برتر معرّفی و ارائه گردید.
در صورت تمایل برای دریافت مقاله، لطفاً عضو سایت شوید.