محبوب ترین مقالات

تست سمعی

سخن امروز

در این قسمت برنامه های اجرا شده در رادیو قرآن و برخی سخنرانی های استاد را به شکل اتفاقی(Random) می توانید گوش کنید.

ادامه مطلب »
تست سمعی

تست سوم

این بخشیک متن نمونه برای شما تا بدانید چه میزان فضا دارید.یک متن نمونه برای شما تا بدانید چه میزان فضا دارید.یک متن نمونه برای

ادامه مطلب »
تست سمعی

تست دوم

نمونه برای شما تا بدانید چه میزان فضا دارید.یک متن نمونه برای شما تا بدانید چه میزان فضا دارید.یک متن نمونه برای شما تا بدانید

ادامه مطلب »

تفسیر موضوعی قرآن

شنبه, شهریور ۲۱, ۱۳۹۴ – ۰۹:۱۸
درس عمومی از سلسله مباحث معارف اسلامی
‌هدف: آشنایی با برخی مفاهیم زندگی ساز قرآن کریم در قالب نگرش موضوعی

-فوائد تفسیر موضوعی

* به‌دست‌آوردن نظر نهایی قرآن در یک موضوع؛
* پاسخگویی به پرسش‌های جدید؛
* رفع ابهام‌های بدوی و روشن شدن آیات متشابه؛
* بدست‌آوردن اسرار و پیام‌های تازه.

– آسیب‌های احتمالی تفسیر موضوعی
* تقطیع کامل آیات و بی توجهی به قرائن موجود در آیات قبل و بعد؛
* غفلت از به‌هم پیوستگی همه قرآن در موضوعات مختلف؛
* پیش داوری و تحمیل نظر بر قرآن.
نظر به همین آسیب‌ها، عده‌ای به مخالفت با تفسیر موضوعی پرداخته اند (مانند: استاد محمد‌باقر حجتی و عمید زنجانی) ولی برخی دیگر برفوائد این شیوه اصرار دارند و خود نیز اقدام به تألیف تفاسیر موضوعی کرده‌اند (از‌جمله آیات عظام: سبحانی، مکارم، جوادی‌آملی و مصباح یزدی).

• فهرست کارهای کلاسی:
۱- عهد ما نسبت به حجت خداچیست؟
۲- بالاترین امر به معروف در خطبه ی غدیر در دیدگاه پیامبر(صلی الله علیه وآله) چه موضوعی مطرح شده است؟
۳- در برابر چه افرادی تکبّررواست؟

نمونه ی پرسش های درس تفسیر موضوعی
الف) عبارت درست و نادرست را مشخص کنید.
۱- قرآن، ظاهری دارد و باطنی که باطنش حکم و دستور است و ظاهرش علم و دانش، ظاهرش زیباست و باطنش ژرف.
۲- هر کس به حرفی از قرآن گوش فرا دهد، ثوابی برایش نوشته می شود و گناهی از او پاک می شود و درجه ای بالا می رود.
۳- تفسیر قرآن کاری تخصصی است پس نباید فکر خودمان را به قرآن تحمیل کنیم.
۴- در شناخت سندی پژوهشگر می کوشد با استفاده از ابزار لازم اِسناد و انتساب کتاب را به نویسنده بسنجد.
۵- مسلمانان در عصر نزول برای تفسیر قرآن به شخص پیامبر(صلی الله علیه وآله) مراجعه می کردند بعد از او هم باید به رهبری الاهی مراجعه کنند و الا در خسران خواهند بود.
۶- ساز و کار الاهی برای جاویدان ماندن قرآن تفسیر قرآن بر مبنای نظر اهل بیت(علیهم السلام) است.
۷- قرآن داری «بطون» است که این ویژگی از تمایزات میان قرآن و متن های بشری است، از این رو قرآن فرا زمان و فرا مکان است.
۸- در تفسیر موضوعی، مفسّر مجموعه ی آیات را با ترتیب آیه به آیه مورد شرح و تبیین قرار می دهد.
۹- مفسّر در تفسیر نقلی به اخبار منقول تکیه نمی کند بلکه با اندیشه ورزی در پی رسیدن به مفاهیم آیات است.
۱۰- راه برون رفت از تفسیر به رأی عبارت است از: به کار گیری منابع کتاب + روایات(سنّت) + عقل
۱۱- بهداشت روانی به معنای سلامت فکر است و منظور نشان دادن وضع مثبت و سلامت روانی است که می تواند به ایجاد تحرّک، پیشرفت و تکامل فردی، ملی و بین المللی کمک نماید.
۱۲- بیماری بدن از فقر شدیدتر است و بیماری دل از بیماری بدن شدیدتر است.
۱۳- خیانت در امانت و پیمان شکنی نوعی بیماری اجتماعی است که موجب بی اعتمادی مردم نسبت به یکدیگر می شود.
۱۴- نگرانی و اضطراب عامل اساسی بیماری های روانی است که بهداشت روانی و زندگی انسان را تهدید می کند.
۱۵- جنگهای پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام) تهاجمی بوده است چون در موارد ضروری دفاع از خود و جامعه جایز است.
۱۶- قرآن هر نوعی از تکبّر را سرزنش می کند چرا که تکبّر نوعی بیماری اخلاقی و روانی است.
۱۷- نفاق، نوعی بیماری روانی است که اسلام از آن ضربه ای جدی خورد و همین روحیه در میان مسلمانان باعث شد بعد از پیامبر(صلی الله علیه وآله) مسیر اسلام تا امروز تغییر کند.
۱۸- انسان مؤمن نباید از غیر خدا بترسد؛ چرا که هر نوع ترسی نوعی بیماری روانی به شمار می آید.
۱۹- مادی گرایی بی حد و مرز از عوامل بیماری های روانی است از این رو مؤمن باید از دنیا و مواهب الاهی بهره ببرد ولی به آن دل نبندد.
۲۰- بین اعتقادات مذهبی و سطح اقتصادی تفاوت معناداری وجود دارد که مبین تأثیر اعتقادات و باورهای مذهبی در چالش های اقتصادی و استرس ناشی از آن است.
۲۱- مؤمن، به قضا و قدر الاهی راضی است و اگر مصیبتی به او رسید، تحمّل می کند و می گوید: ما از خداییم و به سوی خدا باز می گردیم.
۲۲- شهوت یکی از نعمت های خداست که در وجود انسان نهاده شده به گونه ای که استفاده معتدل و صحیح از آن موجب بقای نسل انسان و زیاده روی در آن عوارض سوء جسمانی و روانی دارد.
۲۳- مرد و زن با حجاب زمینه ی رشد مفاسد اجتماعی را مانع می شوند و بهداشت روانی را به جامعه بر می گردانند.
۲۴- در قرآن و روایات سفارش های عاطفی بسیاری برای ازدیاد محبّت و پیوندهای اجتماعی و خانوادگی وجود دارد که تأثیر بسزایی در بهداشت روانی دارد.
۲۵- اگر انسان در برابر عوامل استرس زا و تضادهای اجتماعی صبور و مقاوم نباشد مشکلاتش پیچیده تر می گردد و چه بسا مسأله ای کوچک به معضلی بزرگ تبدیل شود.
۲۶- قرآن و روایات وظیفه ی انسان را به اندازه ی توانایی او ترسیم می کند، به این ترتیب انسان از دغدغه و فشار روانی رهایی می یابد و در برابر شکست مأیوس نمی شود و به آینده خوشبین است.
۲۷- مودت مهر باطنی و قلبی است و رحمت اثری است که در نتیجه ی آن مهر قلبی بر زبان یا رفتار ظاهر می شود یعنی خداوند در دل و زبان و رفتار شما مهر و ملاطفت نسبت به یکدیگر قرار می دهد.
۲۸- هرکس مقدمات ازدواج جوان مجردی را فراهم آورد، جزو کسانی خواهد بود که خداوند در روز قیامت به آنها با مهربانی می نگرد.
۲۹- تفکر رهبانی، زن را مظهر دنیا دوستی و دنیا گرایی می شناسد و معتقد است تنها راه رهایی از دنیاگرایی فاصله گرفتن از زنان است؛ این تفکر زن را موجودی پلید می داند و معتقد است زن برزخی میان انسان وحیوان است و هرگز به بهشت راه پیدا نمی کند.
۳۰- در میان ادیان آسمانی از همه بیشتر در آیین بودا بر تفکر رهبانی تأکید شده است.
۳۱- حق همسرت آن است که بدانی خداوند عزّوجل او را مایه ی سکونت و همنشینی تو قرار داده است و باید بدانی که او نعمت خداوند برتوست، پس او را گرامی بدار و با او با رفق و مدارا برخورد نما و هر چند حق تو براو بیشتر است، اما حق او بر تو این است که با او مهربانی کنی.
۳۲- یکی از حقوق اساسی زن، حق خوراک، پوشاک و مسکن است که تابع شئونات همسرش است.
۳۳- زن باید میزان توان اقتصادی شوهر خود را در نظر داشته باشد و تقاضاهای خود را براین اساس مطرح کند مرد نیز باید بر اساس توان خود در زندگی هزینه کند.
۳۴- هر زن یا مردی از نظر برخورداری از صفات اخلاقی ممکن است دارای کاستی هایی باشد که با رفتاری عادلانه می توان آن را مدیریت کرد.
۳۵- برخی همسران پیامبر(صلی الله علیه وآله) زمینه های آزار ایشان را فراهم ساختند وحتی اسرار ایشان را فاش کردند اما هیچگاه رسول خدا(صلی الله علیه وآله) با آنان پرخاشگری نکرد.
۳۶- هر مردی که به خاطر خداوند و به امید پاداش او در برابر بداخلاقی همسرش صبر کند، خدای متعال برای هر روز و شبی که شکیبایی می ورزد، همان ثوابی را به او می دهد که به ایوب در قبال بلایی که دید عطا کرد و هر زنی که در برابر بداخلاقی شوهرش بردباری کند خداوند بسان پاداش آسیه همسر فرعون به او پاداش می دهد.

ب) گزینه ی صحیح را انتخاب کنید.

۱- در عصر امروز که هویت انسان به مخاطره افتاده است شاهد کدام ویژگی هاهستیم؟
الف) در حوزه ی فردی: بدخلقی ها، سوء ظن ها، حسادت ها، خود پسندی ها، غرورها، بدزبانی ها و افراط و تفریط ها.
ب) درحوزه ی اجتماعی: سودجویی ها، خیانت ها، منفعت طلبی ها، فریب ها، بدزبانی ها ، و کام جویی های نامشروع .
ج) در حوزه ی فردی: بدخلقی ها، سوء ظن ها، هوس بازی ها، و کام جویی های نامشروع .
د) درحوزه ی اجتماعی: سودجویی ها، خیانت ها، بدزبانی ها و افراط و تفریط ها، هوس بازی ها.
۲- برایند مخاطره ی هویت انسان درحوزه های فردی و اجتماعی کدام گزینه است؟
الف) بحران اخلاقی
ب) غفلت انسان
ج) دوری از هدف آفرینش
د) همه ی موارد
۳- تجلی ایمان به قرآن چگونه نمایان می شود؟
الف) اصلی ترین بخش از باور مسلمانان را به خود اختصاص می دهد.
ب) عینیت یافتن قرآن در اندیشه، سلوک عملی و زندگی فردی و اجتماعی
ج) جدا کننده ی حق از باطل است.
د) چراغهای هدایت در قرآن است و نشانه های حکمت در آن
۴-انس با قرآن باکدام گزاره امکان پذیر است؟
الف) تدبر
ب) تلاوت قرآن
ج) برنامه ریزی
د) تفسیر
۵- خداوند در سوره ی مزمل بعد از فراخوان پیامبر(صلی الله علیه وآله) به شب زنده داری او را به چه امر کرده است؟
الف) تلاوت قرآن
ب) تلاوت قرآن در دل شب
ج) تلاوت با ترتیل
د) ذکر زبانی
۶- بر اساس حدیث امام رضا(علیه السلام) با قرائت قرآن در خانه کدام موارد رخ می دهد؟
الف) کسی که به تلاوت قرآن انس بگیرد جدایی دوستان او را به وحشت نمی اندازد.
ب) درجات بهشت بر اساس آیات قرآن است، روز قیامت به قاری گفته می شود بخوان و بالا برو.
ج) امور آن خانه بر اهلش آسان می گردد؛ خیرش افزایش می یابد و ساکنان آن در برکت و رفاه قرار می گیرند.
د) هر کس به حرفی از قرآن گوش فرا دهد، ثوابی برایش نوشته می شود و گناهی از او پاک می شود و درجه ای بالا می رود.
۷- اولین گام درک معنای و مفاهیم آیات چیست؟
الف) استفاده از ترجمه ی آیات
ب) آشنایی با زبان و ادبیّات عرب
ج) استفاده از تفاسیر صحیح
د) رعایت ادب حضور در پیشگاه الاهی
۸- روش پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای درک معانی و مفاهیم آیات برای صحابه چه بود؟
الف) استفاده از ترجمه ی آیات
ب) آشنایی با زبان و ادبیّات عرب
ج) آموختن تفسیر ده گانه ی آیات
د) شناخت جامع و منسجم مفاهیم قرآن
۹- شناخت جامع و منسجم مفاهیم قرآن در گروی چیست؟
الف) فهم قرآن
ب) تفسیر قرآن
ج) ترجمه ی قرآن
د) تدبر در قرآن
۱۰- پیرامون تدبّر قرآن کدام گزینه صحیح نیست؟
الف) در قرائتی که تدبر در آن نباشد هیچ خیری نیست.
ب) تدبّر، رسیدن به سطوح اولیّه ی آیه یعنی فهم مفاهیم ظاهری است.
ج) جامع ترین و عمیق ترین درجه ی تدبر در قرآن به پیامبر و عترت او اختصاص دارد.
د) بالاترین درجه ی انس با قرآن است.
۱۱- پیرامون احادیث کدام گزینه صحیح نیست؟
الف) حدیث در اهل تسنن ۱۰۰ سال نگاشته نشد و قانون منع تدوین حدیث بعد از پیامبر(صلی الله علیه وآله) در جامعه ی اهل سنت اجرا شد که باعث شد در منابع اهل تسنن احادیث جعلی ساخته شود.
ب) افتخار شیعه این است که به علت حضور امام معصوم در جامعه علی رغم فضای نامناسب احادیث نگارش و از نسلی به نسل دیگر رسیده است.
ج) ممکن است در شیعه حدیث جعلی داشته باشیم که به کمک قرائنی قوی می شود.
د) قرآن و حدیث اصول خرد ورزی و چگونگی عبادت را به دور از افراط و تفریط به ما آموزش می دهد.
۱۲- دلایل بی نیازی قرآن از شناخت سندی چیست؟
الف) هویت ذاتی قرآن
ب) تلاش های مستمر پیامبر(صلی الله علیه وآله) و مؤمنان راستین در عصر نزول
ج) حذف کاتبان دروغین مثل:معاویه
د) همه ی موارد
۱۳- کدام گزاره از دلایل وحیانی بودن الفاظ قرآن نیست؟
الف) پیامبر(صلی الله علیه وآله) مدعی است که این قرآن کلام خداست و نه سخن او
ب)تمایز آشکار ساختار ظاهری متن قرآن با سخنان پیامبر(صلی الله علیه واله)
ج) شناخت سندی قرآن
د)ابدیت و عدم تغییر در محتوای قرآن
۱۴- کدام گزاره از ثمرات پیوند میان قرآن و عترت نیست؟
الف) تبیین و تفسیر صحیح آیات قرآن متناسب با نیازها و مسائل جدید مسلمانان
ب) آموزش شیوه ی صحیح برای دستیابی ضابطه مند به مفاهیم وحی در غیاب عترت
ج) تأمین حضور همیشگی « انسان کامل» به عنوان اسوه ی نیکو در میان آدمیان
د) ژرفای عمیق محتوا و معانی قرآن به راحتی آن را از بشری بودن دور می کند.
۱۵- ثمره ی بیان بسیاری از معارف هدایتی قرآن، در قالب اصول و قواعد کلی در این کتاب چیست؟
الف) این ویژگی متن قرآن را فرا زمان و فرا مکان می کند به شرطی که توسط پیامبر و جانشینان واقعی او تفسیر شود.
ب) به کار گیری سبک خاص در بیان مطلب که بعداز مراجعه به روایات به جمع بندی آن پرداخته می شود.
ج) استفاده از روش «تفسیری روشمند» برای فهم قرآن .
د) معطوف کردن ذهن بشر به جهان ها و موجودات فرا طبیعی و ارتباط و تأثیر و تأثر میان آنها و جهان مادی.
۱۶- کدام گزاره از شرایط مفسّر محسوب نمی شود؟
الف) آشنایی با زبان و ادبیّات عرب
ب) آگاهی از روایات، سنّت و سیره پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام)
ج) تکیه بر حدس و گمان شخصی
د) شناخت اسباب نزول
۱۷- کدام گزاره به عنوان بزرگترین دردها از منظر امام علی(علیه السلام) معرفی نشده است؟
الف) کفر
ب) نفاق
ج) گمراهی و ضلالت
د) فقر
۱۸- پیرامون شفا بخشی قرآن کدام گزینه صحیح نیست؟
الف) قرآن، به دانش افزایی یک دانشمند نیک سرشت کمک می کند ولی بیدادگری ستمگر را می افزاید.
ب) قرآن، داروی شفابخشی است که همه را شفای روحی و جسمی می بخشد.
ج) قرآن مایه ی هدایت کسی است که تقوای ابتدایی داشته باشد«هدی للمتقین»، این فرد اگر می خواهد به مراحل عالی هدایت برسد باید از نا پاکی و آلودگی دور باشد.
د) قرآن مایه ی هدایت کسانی است که در جستجوی حق هستند نه افراد متعصّب، لجوج و منفی نگر.
۱۹- کدام گزاره در جرگه ی بیماری های درمان پذیر قرار ندارد؟
الف) بیماری های اجتماعی
ب) بیماری های اخلاقی،روحی و روانی
ج) بیماری های جسمی
د) بیماری های فکری و عقیدتی
۲۰- نفاق، تکبر، حسد در جرگه ی کدام یک از بیماری هاست؟
الف) بیماری های اجتماعی
ب) بیماری های اخلاقی،روحی و روانی
ج) بیماری های جسمی
د) بیماری های فکری و عقیدتی
۲۱- پیرامون دانش افزایی کدام گزینه صحیح نیست؟
الف)جهل و نا آگاهی نوعی نقصان فردی است که جامعه را بیمار می کند و زمینه ی تسلط خرافات، استعمار و استثمار را فراهم می سازد.
ب) در اسلام نگاه فرا جنسیتی و فرا مکانی به علم شده است.
ج)جهل یکی از بیماری های عقیدتی است که راه مبارزه با آن دانش افزایی است.
د) تشویق قرآن به علم باعث شد جامعه ی عربی که کمتر از ۲۰ نفر باسواد داشت در کمتر از دو قرن به جامعه ای متمدن تبدیل گردید.
۲۲- اگر اختلاف اجتماعی از حد طبیعی فراتر رود موجب چه اتفاقی می شود؟
الف) تفرقه و پراکندگی در جامعه
ب) نفاق و دوررویی در جامعه
ج) پیمان شکنی و بی اعتمادی در جامعه
د) افزایش بیماری های روانی
۲۳- پیرامون ترس کدام گزینه صحیح نیست؟
الف) ترس بی مورد نوعی بیماری روانی است.
ب) ترس از بیماری های اجتماعی است.
ج) قرآن مردم را دعوت می کند که از مردم نهراسند بلکه با فراهم آوردن امکانات دشمنان خدا را به هراس افکنند.
د) انسان مؤمن نباید از غیر خدا بترسد.
۲۴- کدام گزاره صحیح نیست؟
الف) کشمکش اجتماعی باعث سست شدن جامعه می شود.
ب) قرآن با وضع قوانین مختلف از حقوق زنان دفاع کرد و با زن ستیزی مخالفت کرد.
ج) یاد خداوند یعنی انسان برلب ذکر خدا بگوید.
د) فساد فردی و اجتماعی بنای جامعه را سست و سپس ویران می کند.
۲۵- پیرامون نفاق کدام گزینه صحیح نیست؟
الف) تغییر مسیر مسلمانان، بعد از پیامبر(صلی الله علیه وآله) به خاطر نفاق آنان بود.
ب) نفاق نوعی بیماری اخلاقی است.
ج) نفاق نوعی بیماری روانی است.
د) نفاق نوعی بیماری اجتماعی است.
۲۶- پیرامون یاد خداوند کدام گزینه صحیح نیست؟
الف) یاد خدا دلها را آرام می کند.
ب) با تبدیل اعمال مکروه به مستحبی ذکر خدا در زندگی متبلور می شود.
ج) دل فقط به یاد خداوند آرامش می یابد.
د) یاد خداوند فقط این نیست که انسان برلب ذکر خدا بگوید.
۲۷- اساسی ترین و مهم ترین مسأله در شخصیت سالم چیست؟
الف) وحدت روان و تعهد مذهبی
ب) توجه به اصل قضا و قدر
ج) اعتقاد به معاد
د) داشتن توکل
۲۸-پیرامون امید کدام گزینه را تأیید می کنید؟
الف) مشرکان از رحمت خداوند ناامید هستند.
ب) انسان مؤمن هیچ گاه نا امید نمی شود.
ج) یأس از رحمت خداوند از گناهان صغیره است.
د) امید ممکن است در کاهش افسردگی کمک کند.
۲۹- نتیجه ی نگاه هدفمند به زندگی چیست؟
الف) مقاوم شدن در برابر مشکلات
ب) دوری از فشار روانی و یأس
ج) پیشرفت اقتصادی در زندگی
د) الف و ب صحیح است.
۳۰- کدام گزینه با اصل قضا و قدر سازگار نیست؟
الف) از نظر قرآن، امور جهان تصادفی است و تحت نظارت خداوند انجام می شود.
ب) همه ی نیکی ها و مشکل ها بر پایه ی تقدیر الاهی است و خداوند بر اساس حکمت و مصلحت کارها را سامان داده و خیر و خوبی انسان را می خواهد.
ج) مشکلات برای امتحان و رشد انسان است.
د) مؤمنان کارهای خود را به اراده و خواست خداوند ارجاع می دهند و هر گاه برای انجام کاری تصمیم گرفتند بر خداوند توکل کرده و از شکست هراسی ندارند.
۳۱-تأثیر اعتقاد به مرگ را در کدام عبارت نادرست می دانید؟
الف) مفهوم مرگ به معنای نابودی نیست بلکه دروازه ی ورود انسان از یک جهان به جهان دیگر است.
ب) اگر چه یاد مرگ برای مؤمن باعث رنجش است اما راحتی در برخورد با مشکلات دنیوی را در پی دارد.
ج) اعتقاد به معاد انسان را از ناامیدی که یکی از علائم محوری افسردگی است مصون می دارد.
د) انسان با اعتقاد به جهان ماورای مادی به عدل و فضل الاهی امیدوار است.
۳۲- پیرامون دعا کدام گزینه را تأیید نمی کنید؟
الف) دعا کردن باید جزو برنامه های روزانه ی ما باشد و این یکی از مهم ترین نقاط افتراق اسلام حقیقی با سایر ادیان است.
ب) دعا به معنی خواندن و یاری جستن از قدرت بی کران خدایی است که وعده ی اجابت داده است.
ج) از فایده های دعاکردن این است که نوعی رابطه ی عاطفی بین انسان و خدا برقرار می شود به گونه ای که انسان می تواند دردهای ناگفتنی اش را با او در میان بگذارد.
د) دعا به عنوان یک رفتار مذهبی گاهی به سلامت و تندرستی انسان تأثیر می گذارد.
۳۳-پیرامون تأثیر نماز کدام عبارت را درست نمی دانید؟
الف) نماز، انسان را از کار زشت و ناپسند باز می دارد.
ب) از نماز می توان در سامان زندگی مان یاری بجوییم.
ج) نماز، می تواند منشأ مهمی برای خود سازی فرد و جامعه باشد.
د) نمازی که با آگاهی و خشوع و خلوص به جای آورده شود بیشتر موجب طهارت روح و قرب الاهی انسان است.
۳۴- در باره ی قرائت قرآن در زندگی کدام گزاره صحیح نیست؟
الف) براساس آموزه های وحیانی، انسان باید هرچه می تواند در طول روز قرآن بخواند.
ب) قرآن هم چون دعا باید از برنامه های روزانه ی یک مسلمان باشد.
ج) تلاوت قرآن، مهمترین راه انس با خداوند است.
د) قرآن کلامی دلنشین دارد که بر جان آدمی می نشیند و به او آرامش می بخشد.
۳۵-عوامل بازدارنده از «خودکشی» چیست؟
الف) ایمان مذهبی، اعتقاد به بخشش پروردگار،باور قیامت و اعتقاد به عدالت خدا
ب) ایمان مذهبی، امید به بخشش پروردگار،باور معاد و اعتقاد به عدالت خدا
ج) ایمان مذهبی، اعتقاد به بخشش پروردگار،باور معاد و اعتقاد به یگانگی خدا
د) اعتقاد مذهبی، ایمان به بخشش پروردگار،باور معاد و اعتقاد به عدالت خدا
۳۶-درباره ی محبت به پدر و مادر کدام دیدگاه دینی نیست؟
الف) اگر پدر ومادر ما را به گناه دعوت کنند، نباید بپذیریم.
ب) به دستور پدر و مادر حتی باید امور مستحبی خود را رها کنیم.
ج) به دستور پدر و مادر می توان امر واجب را ترک کرد.
د) احترام به پدر و مادر باعث تقویت پیوندهای خانوادگی و اجتماعی است.
۳۷-برای بالا رفتن سطح مقاومت کدام گزاره دستور قرآن است؟
الف) شناخت وتأسی از الگوهای رفتاری همچون حضرت یعقوب و حضرت ایوب و اهل بیت (علیهم السلام)
ب) هنگام سختی ها به یاد خداوند بودن و آیه ی« استرجاع» را بر زبان جاری کردن
ج) احساس تنهایی نکردن در حوادث زندگی
د) عجولانه برخورد نکردن در برابر مشکلات
۳۸-پیرامون توبه کدام گزینه صحیح نیست؟
الف) خداوند از همه می خواهد که توبه کنند و به سوی خداوند بازگردند تا رستگار شوند.
ب) توبه کننده مانند کسی است که تا کنون گناهی انجام نداده است.
ج) توبه از دیدگاه روان شناسی نوعی تخلیه ی هیجانی به شمار می رود.
د) وقتی انسان از گذشته پشیمان شود و راه توبه را پیش گیرد اضطراب و فشار روانی اش کاهش می یابد و به آرامش می رسد.
۳۹-کدام گزینه پیرامون ازدواج نادرست است؟
الف) کسی که شرایط ازدواج ندارد باید پاکدامنی پیشه کند.
ب) ازدواج افزون بر ارضای نیازهای عاطفی و فرزند داری و پاسخ به حس جاودانه شدن باعث تکثیر و بقای نسل آدمی است.
ج) اسلام با سرکوب غرایز جنسی موافق است، از این رو ازدواج را بهترین راه حل می داند.
د) اگر کسی از بیم فقر ازدواج را ترک کند به خداوند متعال بدگمان شده است.
۴۰-کدام گزینه با ویژگی های همسر شایسته از نظر اسلام سازگاری ندارد؟
الف) در فرهنگ اسلامی، ایمان بر تمام ارزش های مادی ترجیح دارد و ثروت همیشه نکوهیده شده است.
ب) رسول خدا(صلی الله علیه وآله) می فرماید: با زن به خاطر چهار خصلت ازدواج می شود: به خاطر مالش، دینش، زیبایی اش و حسب و نسب خانوادگی اش، تو به خاطر دینش ازدواج کن.
ج) یکی از بنیادی ترین ارکان حفظ و ماندگاری بنای خانواده عفیف بودن همسران به ویژه زنان است؛ هم چنین پاکدامنی مرد نیز به حفظ و ماندگاری و دل سپردن زن به حریم و حرمت خانواده تأثیر بسزایی دارد.
د) هرکس ازدواج کند نیمی از دین اش کامل شده و نیم دیگر آن با تقوا کامل می شود.
۴۱-باتوجه به مسأله ی تأمین نیازهای اقتصادی زندگی مشترک کدام گزینه صحیح نیست؟
الف) تأمین نیازهای مالی خانواده، چه زن و چه فرزندان، بر عهده ی شوهر است.
ب) بانوان، مجبور به انجام کارهای خانه نیستند و حتی می توانند برای این کارها مزد دریافت کنند.
ج) اموال زنان که از طریق ارث یا مهر و یا کار به دست آنان رسیده حق خصوصی آنهاست؛ به گونه ای که شوهران نمی توانند آنان را برای مشارکت در تأمین نیازهای اقتصادی خانواده تحت فشار بگذارند.
د) تأمین نیازهای مالی زن که از وظایف شوهر است مرد را «ناشز» خواهد کرد و زن می تواند از او نزد حاکم شکایت کند.
۴۲- کدام مورد پیرامون نیازهای غریزی در زندگی مشترک را تأیید نمی کنید؟
الف) تمکین و تأمین نیازهای غریزی همسر را، خداوند در هرشرایطی بر دوش بانوان گذاشته است.
ب) یکی از معانی سکون و آرامشی که هدف ازدواج است با تأمین مشروع نیازهای غریزی به دست می آید.
ج) نیازهای غریزی با تمکین محقق می شود که جزو وظایف زوجین است.
د) نیازهای غریزی را نباید در تمکین خلاصه کرد بلکه بخشی از این نیازها مربوط به حس زیبا شناختی انسان است.
۴۳-در برابر کوتاهی همسر خود چه کنیم؟
الف) برابر او ایستاده با زبان تند از حق خود دفاع کنیم.
ب) بی آنکه کار به مشاجره بکشد با بی اعتنایی کامل و بدون دنبال کردن راهی برای حل معضل به ادامه ی زندگی مشغول باشیم.
ج) بی آنکه کار به مشاجره بکشد با بی اعتنایی بدنبال راهی برای حل معضل باشیم.
د) درکنار حلم و خویشتن داری و پرهیز از مشاجره در پی راه حل های منطقی و معقول باشیم.

ج) به پرسش های زیر پاسخ دهید.
۱- مراتب تدریجی انس با قرآن را نام ببرید.
۲- چه نگاه هایی در دین عبادت است؟
۳- آداب تلاوت قرآن را نام ببرید.
۴- فایده ی تفسیر قرآن چیست؟
۵- تفسیر روشمند چه تفسیری است؟
۶- عمده ترین عوامل تفسیر به رأی را بنویسید؟
۷- مقصود از شفای قرآن چیست؟
۸- شرط عدالت در اسلام شامل چه مواردی است؟
۹- راه های مختلف قرآن برای جلوگیری از فقر را نام ببرید؟
۱۰- اقدامات اسلام در دفاع از حقوق بانوان را برشمرید.
۱۱- با ذکر مثال توضیح دهید قرآن کریم چگونه شفابخش است؟
۱۲-مفهوم توکل را با مثال توضیح دهید.
۱۳- چرا دل فقط بایاد خداوند آرام می گیرد؟
۱۴- به آثار نماز در کلام امام علی (علیه السلام) اشاره کنید.
۱۵- از نگاه قرآن، بی تابی انسان در زندگی چگونه مدیریت می شود؟
۱۶- ره آورد حجاب در زندگی چیست؟
۱۷- به چهار راهکار برای تأمین بهداشت روانی در حوزه ی اجتماع اشاره کنید.
۱۸-جایگاه و ثمرات ازدواج از منظر قرآن و روایات بررسی کنید.
۱۹-فایده های ازدواج را برشمرید.
۲۰-ویژگی همسران شایسته را از نظر قرآن و حدیث نام ببرید.
۲۱- حقوق و وظایف متقابل همسران را نام برده و توضیح دهید.