محبوب ترین مقالات

امامت و جهان دین‌مدارانه

در پاسخ به خبرگزاری بین المللی ایکنا به مناسبت عید سعید غدیر مطرح شد:

مهمترین اشتراک مقام نبوت و امامت در نگاه شیعه انتصاب رهبر الهی از جانب خداوند تبارک و تعالی است که در این خصوص شیعه در تمام دنیا بی‌نظیر است چرا که از بدو تأسیس توسط پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) تا امروز و از امروز تا قیامت رهبری غیرالهی را نمی‌پذیرد؛ منطق شیعه بنا به باور قرآن کریم است که فرمود: «اللَّهُ‏ أَعْلَمُ‏ حَیْثُ‏ یَجْعَلُ رِسالَتَه» (الأنعام، ۱۲۴) یعنی: خدا بهتر می‏داند رسالتش را کجا قرار دهد؛ بنابراین امامت، که ادامه دهنده راه نبوت است از این قاعده مستثنی نیست چون بنا به باور شیعه از ابتدای خلقت «إِنِّی جاعِلٌ فِی‏ الْأَرْضِ‏ خَلیفَه» (البقره،۳۰) تا انتهای خلقت نظیر امامت حضرت ابراهیم(علیه السلام) «وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ‏ عَهْدِی

💢چرا خداوند ادامه مسیر هدایت بشری را با امامت ترسیم کرد؟
🔴 امام علاوه بر ارائه ی دین به مردم، وظیفه ی جهانی کردن دین را دارد؛ در میان ۱۲۴ هزار پیامبر خدا بسیاری از پیامبران رسالتی در حد محل سکونت خود یا تبلیغ در میان بستگان خود را داشتند چون سنت الهی بر این است که زمین از حجت خدا خالی نماند، اما پیامبرانی که مانند پیامبران اولوالعزم، به مقام امامت می‌رسند یا حجتی که از ابتدا با عنوان امام، هدایتگری خود را آغاز می کند بر همه ی عوالم جن و انس، هادی است و تبلیغ او جهانی است؛ آن چنان که در مورد نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله) در قرآن کریم آمده است: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ کَافَّهً لِلنَّاسِ‏ بَشیراً وَ نَذیرا…» (سبأ،۲۸) یا« وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَهً لِلْعالَمین‏» (الانبیاء،۱۰۷) بنابراین به دلایل عقلی و نقلی مقام امامت از مقام نبوت بالاتر است.

💢چرا بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله ) ولایتمداری در جامعه کم رنگ شد؟

🔴 آن چنان که پیامبر(صلی الله علیه وآله) خود فرمود: «حب‏ الدنیا رأس‏ کل خطیئه» دنیاطلبی عامل اصلی مخالفت از سیره و سنت نبوی شد؛ این دنیا طلبی، زمانی سراغ انسان می آید که او به «معرفت الله» نرسیده باشد؛ دو مسیر بیشتر برای زندگی بشر وجود ندارد، یکی «ولایت الله» و دیگری «ولایت طاغوت»؛ در ولایت خداوند، عبد، گوش به فرمان رب خود در همه ی شئون بندگی است اما در ولایت طاغوت یا تمام و کمال به فرامین شیطان گوش می دهد و یا شخص، اسلامی آلوده به شرک را در زندگی تجربه می کند که بسیار خطرناک است؛ به همین جهت در تراث حدیث شیعه روایاتی مبنی بر حضور فعال شیطان در غدیر ملاحظه می کنیم؛ چرا که غدیر، برهم زننده تصمیم های شیاطین بود؛ امام باقر(علیه السلام) می فرمایند: هنگامی که پیامبر(صلی الله علیه وآله) در روز غدیر دست امیرالمومنین(علیه السلام) را گرفت، ابلیس در بین گروهش فریادی کشید و همه ی شیاطینی که در خشکی و دریا بودند نزد او گرد آمدند و گفتند: ای آقای و مولای ما! چه نگرانی برایت پیش آمده است؟ ما فریادی وحشتناک تر از این، از تو نشنیده بودیم! ابلیس گفت: این پیامبر کاری کرد که اگر به نتیجه برسد، هرگز معصیت خداوند انجام نخواهد گرفت؛ شیاطین گفتند: ای آقا و مولای ما! تو گمراه کننده آدم بودی! هنگامی که منافقین در بین خود گفتند: پیامبر از روی هوای نفس خود سخن می‌گوید و یکی از آن دو به دیگری گفت: نمی بینی چشمانش در سرش مانند مجانین می‌گردد، ابلیس از خوشحالی فریادی کشید و دوستانش را جمع کرد و گفت: شما می‌دانید که من قبلاً گمراه کننده آدم بودم؟ گفتند: آری؛ ابلیس گفت: آدم عهد و پیمان را شکست ولی به خداوند کافر نشد؛ اینان عهد و پیمان را شکستند و به پیامبر کافر شدند.هنگامی که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از دنیا رفت و مردم غیر امام علی(علیه السلام) را برای خلافت بپا داشتند، ابلیس تاج پادشاهی بر سرگذاشت و منبری نصب کرد و بر روی آن نشست و شیاطین را جمع کرد و به آنان گفت: شادی کنید، چرا که تا امام قیام نکند، خداوند اطاعت نمی شود.(شیخ کلینی، الکافی، ج۸، ص۳۴۵).

💢 امروز چگونه می‌توان وظیفه ولایتمداری را محقق کرد؟

🔴 ولایتمدار واقعی با توجه به آن چه اشاره شد، واقف به نقشه ی شیطان برای دوری انسان از مسیر حق است؛ پس تمام تلاش خود را برای جلب رضایت امام زمان(عجل الله فرجه) خویش به کار می بندد و با اعمال خود نظیر ترک گناه، آشنایی مردم با نجات دهنده ی واقعی و… تا پای جان نقش آفرینی می‌کند؛ باتوجه به برنامه ریزی شیطان در غدیر، او تمام تلاش خود را می‌کند تا حکومت حجت خدا به واسطه ی ظهور وارث غدیر شکل نگیرد، پس ما نیز باید با مقاومت خود تمام کوشش خود را در احیای پیام غدیر نشان دهیم؛ شاید به دلیل همین مهم رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بعد از امام علی(علیه السلام) از بیشترین امامی که در خطابه غدیر سخن می‌گوید، امام عصر (علیه السلام) است چون با ظهور او هدف غدیر محقق می‌شود.

۱۸ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۰:۴۰

https://khorasan.iqna.ir/fa/news/3915313