محبوب ترین مقالات

امام حسین(علیه السّلام) قربانیِ رستاخیز

چهارشنبه, بهمن ۲۳, ۱۳۹۲ – ۱۵:۴۷

بسم الله و بذکر ولیّه

جناب آقای احمدرضا درویش

نویسنده و کارگردان محترم فیلم رستاخیز

باسلام و احترام

اولیّن پروژه ی بین المللی تاریخ سینمای ایران با نام فارسیِ «رستاخیز» انگلیسیِ «حسین،کسی که نه گفت» وعربیِ «القربان» در جشنواره ی بین المللی فجر اکران شد. رعایت استانداردهای جهانی و همکاری با بازیگرانی از کشورهای سوریه، لبنان، عراق و کویت آن را تبدیل به فیلمی در گستره ی ملل کرد؛ حق نیز همین است، آن چنان که رسالت پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله) جهانی است احیا کننده ی سنّت او نیز متعلّق به همه ی جهانیان است. انتظار این بود که «رستاخیز» به عنوان اثر فاخر سینمای ایران با حمایت مؤسسه ی آل البیت(علیهم السلام) و ادّعای سالها پژوهش، به دور از اشتباه و تحریف های غیر قابل بخشش ساخته شود؛ با این حال می تواند قبل از اکران عمومی در ایران و در سطح بین الملل با تغییرات جدّی، سدّی در برابر این امواج هولناک ایجاد کند تا هیچ کس دست اندرکاران فیلم را به بازی با مفهوم عمیق عاشورا متّهم نکند. استفاده از صدای دالبی دیجیتال و تکنیک های برتر جلوه های ویژه ی تصویری که صاحبان فن باید درباره ی آن نظر دهند، مورد بحث این نوشتار نیست؛ امّا ای کاش در کنار رعایت تکنیک ساخت به محتوای فیلمنامه بیشتر توجّه می شد تا بتوان از آن دفاع کرد. ای کاش به جای انتظار میزانسن حضور در برابر خبرنگاران به انتظار نسل های بعدی از شناخت امام حسین(علیه السلام) در فیلم شما فزون تر اندیشه می شد؛ البتّه حضور کارشناس مذهبی در میان داوران جشنواره ی فجر می توانست اثری که در آن تحریف های آشکار اعتقادی و تاریخی است را از داوری حذف کند و بار مسئولیّت شما را اندک که این نیز محقق نشد. لطفاً قبل از تصمیم برای اکران عمومی «رستاخیز» به این پرسش ها حداقل در مقابل وجدان خود پاسخ دهید:

– در کدام یک از کتابهای معتبر تاریخی داستان دل بستگی «بکیر بن حُر» به خواهر یکی از سفرای امام حسین(علیه السلام) و حاضر در میان بانوان خیام سیدالشهداء(علیه السلام) آمده است؟

-عهد جنابعالی زیر باران های دمشق برای ساخت این فیلم باید با تعهد صورت می گرفت، با مجوز چه کسی عنصر تخیّل را در تبیین کاراکتر«بکیر» به کار گرفتید؟

– تا کنون به جایگاه شهدای کربلا اندیشیده اید؟ می دانید امروزِ روز، امام زمان (عجل الله فرجه) همواره از زیارت کنندگان آنان است؟ آیا ما اجازه داریم هر گونه که به جهان می نگریم شخصیت بی بدیل اصحاب ثارالله (علیه السلام) را به نسل بعدی منتقل کنیم؟ به نظر شما ترور شخصیّت یاران امام حسین(علیه السلام) ترور شخصیّت امام نیست؟

– براساس کدام منبع می توانید حضور فرزند حربن یزید را در شام و کوفه اثبات کنید؟

– آن چه در ابتدای فیلم به آن در مسأله ی جانشینی پیامبر(صلی الله علیه وآله) اشاره کرده اید، صحیح نیست؛ انتخاب امام علی(علیه السلام) توسط خداوند و با معرفی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) صورت گرفت، خلیفه ی اوّل، خلیفه ی دوّم را انتخاب و معرفی کرد، بنابراین روش معاویه مانند روش خلیفه ی اوّل بود و هیچ رأی گیری در این خصوص از مردم صورت نگرفته بود که نیازمند تمکین معاویه باشد، چرا در خصوص جانشینی خلط بحث کرده اید؟

– سخنرانی امام حسین(علیه السلام) در صحرای منا و عرفات رخ داده است، چرا آن را در کوچه و بازار به تصویر کشانده اید؟

– آیا می دانید شریح قاضی فتوای قتل سیدالشهداء(علیه السلام) را صادر کرد؟

– بحث نشان دادن یا ندادن چهره های والا در کربلا: حضرت عباس(علیه السلام) حضرت علی اکبر(علیه السلام)حضرت قاسم(علیه السلام ) و… در تخصص من نیست اگر چه می نگارم که ای کاش به دستور مراجع عظام تقلید گوش فرا می دادید؛ امّا برایم این پرسش مطرح است که بر مبنای کدام منبع تاریخی حضرت قاسم(علیه السلام) را جوانی بیش از بیست و پنج سال نشان داده اید؟

– در روز عاشورا، بعد از حمله ی گروهی دشمن و دفاع گروهی اصحاب امام حسین (علیه السلام) ابتدا یکان یکان اصحاب و سپس بنی هاشم آن هم به صورت نبرد تن به تن به میدان رفتند، تلاش برای زنده نگه داشتن «بکیر بن حر» تا ظهر عاشورا ضعف مضمون فیلم نامه ی شماست؛ در حالی که جناب حر و فرزندانش اولیّن شهدای روز عاشورا هستند؛ این جا باز برایم این پرسش مطرح می شود که چرا به سراغ این موضوع رفته اید؟

– جنابعالی در دفاع خود نسبت به شخصیت پردازی بکیر فرموده اید به دلیل این بود که از وی جز سطری در تاریخ بیشتر نیامده است؛ اگر چه این دلیلی بر نسبت های ناروای شما به او نیست، این پرسش مطرح می شود که از کدام قدرت تخیّل خود برای کیفیت شهادت حضرت علی اکبر(علیه السلام) استفاده کرده اید که شبیه هیچ یک از مقاتل حتی در میان اهل تسنن نیست؟

– بر اساس کدام منبع قاتل حضرت علی اصغر(علیه السلام) را جمعی از سپاهیان نشان داده اید؟ اگر اعتقادی به خونی که هرگز به زمین برنگشت، ندارید چرا قطرات خون گلوی او را بر زمین نشان داده اید؟

– حضرت عباس(علیه السلام) به گواه نقل های مختلف یک بار در طول عمر خویش به امام حسین(علیه السلام) با عنوان برادر خطاب کرد، اصرار شما بر تکرار این واژه در بیش تر گفت و گوهای فیلم به چه دلیل است؟ از فضائل حضرت عبّاس (علیه السّلام) چه می دانید؟ آیا فقط خشم او در برابر دشمن بار شخصیت پردازی را از دوش شما بر می دارد؟

– به نظر شما اگر کسی اهل شرکت در مراسم عزاداری سالار شهیدان نباشد، دلیل تحوّل جناب حر را از ساخته ی شما می یابد؟ عامل تحوّل فرزندش را چه؟ در حالی که چونان روز روشن است که عامل تحوّل، آونگ اهدایی یزید یا بانوی کاروان امام حسین(علیه السلام) ،آن چنان که نشان دادید، نبوده است.

برداشت قشری شما از فرهنگ عاشورا، امام حسین(علیه السلام) را در رستاخیز قربانی کرد. داستان نخ نمای رسیدن از عشق زمینی به عشق آسمانی، تحمیل اندیشه ی ناصواب شما به جریان بی بدیل کربلا است، «رستاخیز» می تواند شخصیت هنری شما را دوئل نکند؛ می تواند جریان بی بدیل سرزمین خورشید را سخیف نکند و می تواند کیمیاگر دلهای بشر باشد و ابلیس را به سرعت آذرخش از انسان دور کند و آخرین پرواز جنابعالی در عرصه ی هنر نباشد. بیایید سفارش برادر کوچکتر خود را برای حذف نکات انحرافی در اکران عمومی پذیرا باشید.

و من الله التوفیق

احسان پوراسماعیل

۱۳۹۲/۱۱/۲۳