محبوب ترین مقالات

کارگاه بصیرت افزایی «اصالت مهدویت»

حلقـه ی علمـی

و کارگاه بصیرت افزایی «اصالت مهدویت»

سخنران: دکتر احسان پوراسماعیل

به شرکت کنندگان در این نشست گواهینامه ی پایان دوره تقدیم می شود.

موعد: ۹، ۱۲ و ۱۶ شهریور ماه ۱۳۹۲ از ساعت ۹-۱۳

میعاد: تهران، انتهای اشرفی اصفهانی، بلوار سیمون بولیوار، میدان دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، ساختمان علوم انسانی، طبقه چهارم جنوبی، سالن سمینار(اتاق ۴۱۶)

کانون مهدویت معاونت فرهنگی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

خلاصه ی جلسه ی نخست:
اولین جلسه حلقه ی علمی اصالت مهدویت، برای اولین بار در واحد علوم و تحقیقات تشکیل شد.

در این جلسه استاد محترم کارگاه بصیرت افزایی «اصالت مهدویت» ضمن بیان توضیحاتی در خصوص تلاش های آینده پژوهان در طول تاریخ با ایجاد موسسات و نشریات آینده پژوهی مختلف در سراسر جهان از جذابیت موضوع آینده برای بشریت سخن گفت.

وی افزود: آینده پژوهان با تفکر معطوف به آینده، به اکتشافات دوراندیشانه ی ممکنات، بررسی منظم محملات و ارزیابی اخلاقی مرجحات می پردازند.

دکتر احسان پوراسماعیل با صحبت در خصوص تقسیم انواع آینده به آینده ممکن، آینده محتمل و آینده مرجح در صدد پاسخگویی به این سوال برآمدند که آیا آینده ای حتمی وجود دارد که بتوان به آن اطمینان کرد و فردا را بر اساس آن بنا کرد؟

وی در پاسخ به این پرسش، به نقش دین در دریافت آینده پرداخت و آینده را در نگاه ادیان بشری و ادیان ابراهیمی مورد مداقّه قرار داد و افزود: در عصر کنونی با وجود ایدئولوژی های مختلف سیاسی و اجتماعی، دین بهترین گزینه در شناخت و دریافت آینده ی حتمی برای بشریت است.

ایشان افزود: ادیان ابراهیمی، آینده ای روشن برای بشریت همراه با امید را ترسیم می کنند در حالی که در بررسی ادیان بشری بیشترشاهد آینده ای تاریک در فرجام بشر هستیم.

دبیر هیأت مدیره انجمن علوم قرآن و حدیث ایران با بیان بیست سرفصل از مطابقت اخبار اسلام و مسیحیت از آینده، اصالت مهدویت را تبیین کردند و اظهار داشتند: دامنه بررسی مسأله اصالت مهدویت هم در ادیان ابراهیمی قبل از اسلام همچون یهودیت، زردتشت و مسیحیت و هم در دین اسلام به واسطه قرآن و حدیث قابل بررسی است.

خلاصه ی جلسه ی دوّم:
جلسه ی دوّم کارگاه بصیرت افزایی با موضوع «اصالت مهدویت» با حضور دانشجویان و اساتید در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

آقای دکتر احسان پوراسماعیل در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه آیا همه ی آن چه قرار است به بیان احادیث و روایات در خصوص آینده ی جهان و بشریت اتفاق بیافتد، حتماً اتفاق خواهد افتاد؛ فرمودند: اصل ظهور، وعده ی حتمی خداست و خداوند در وعده های خود تخلف نمی کند اما در آن چه که به عنوان نشانه ها و علائم ظهور گفته اند امکان بداء وجود دارد.

ایشان در خصوص «بداء» توضیح دادند: خداوند از انبیای الاهی درباره ی اصل بداء تعهد گرفته است، در عین حال ما معتقدیم حجت های الاهی از علوم غیبی الاهی برخوردارند و در تعاملاتشان با مردم از آن بهره می گیرند. بر همین اساس شیعه معتقد است حجت خدا باید عالم ترین فرد عصر خود باشد.

وی در ادامه، پس از بررسی احادیث و آیاتی در باب اصالت مهدویت اذعان داشتند: اگر امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور نکند، هدف خلقت به وقوع نمی پیوندد.

ایشان همچنین در صدد پاسخگویی به شبهه ی طول عمر حضرت مهدی (علیه السلام) برآمدند و بیان کردند: طبق صریح آیات قرآن و دریافت وجدان ما خداوند بر هر چیزی قادر و تواناست « انَّ اللهَ علی کُلِّ شَیءٍ قدیر» لذا عدم پذیرش مسأله ی طول عمر حضرت مهدی (علیه السلام) ریشه در عدم اعتقاد صحیح توحیدی در انسان دارد، زیرا کسی که نتواند این موضوع را بپذیرد در حقیقت نمی تواند دریافتی صحیح از قدرت خداوند داشته باشد.

در خاتمه استاد محترم کارگاه بصیرت افزایی به بررسی دلایل غیبت امام عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) پرداختند و توضیح دادند: در کلام معصومین (علیهم السلام) علت ها و حکمت های متعددی در خصوص غیبت حضرت شمرده شده است.

یکی از دلایل گناهان ماست که به سبب آن، از دیدار ایشان محروم شده ایم؛ دیگر آن که غیبت حضرت سبب آزمایش و امتحان مردم برای سنجش ایمان قلبی آنهاست. از طرفی برای تأمین عدالت و امنیت نیاز به تشکیل حکومت جهانی است و لازمه ی آن آمادگی آحاد جامعه است. بنابراین مردم نیاز دارا بودن به زعیمی واحد را باید احساس کنند و آماده ی حکومت جهانی شوند. در نهایت می توان به نداشتن هیچ بیعتی از طاغوت بر عهده ی امام عصر(علیه السلام) به عنوان دلیلی دیگر بر غیبت حضرت حجت (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) اشاره کرد.

خلاصه ی جلسه ی سوّم:
جلسه سوم کارگاه بصیرت افزایی با موضوع اصالت مهدویت در ساختمان دانشکده علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات با حضور دانشجویان و فرهیختگان دانشگاهی تشکیل شد.

در این جلسه استاد محترم با بیان خلاصه ای از جلسه ی قبل توضیح دادند: شناخت آینده برای بهره برداری بهینه از زندگی نیاز بشر در هر عصر است .

ارائه ی سناریو های محتمل درباره ی آینده جز به تحیّر ما نمی افزاید لذا با وجود ایدئولوژی های مختلف سیاسی و اجتماعی، دین بهترین گزینه در شناخت و دریافت آینده ی بشریت است.

ایشان افزودند: اصل ولایت پذیری را باید از عصر انتظار تمرین کرد و این مهم با ولایت پذیری از پدر و مادر قابل تمرین است.

آقای دکتر پوراسماعیل منظور از اصالت مهدویت را اعتماد به مصلح جهانی حضرت مهدی موعود (علیه السلام) در ادیان مختلف برای تحقق هدف آفرینش دانستند و مستندات قرآن و سنت در میان فریقین و آن چه که از ادیان پیشین درباره ی منجی آمده است و وجود مهدیان دروغین در طول تاریخ اسلام تا امروز از دلایل اصالت و ریشه دار بودن موضوع مهدویت دانستند.

وی، به برخی از روش های اهل بیت (علیهم السلام) در شناخت امام زمان (علیه السلام) اشاره کردند: اول این که ایشان از نسل کیست؟ دوم شاهد معرفی شباهت های موعود زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و پیامبران (علیهم السلام) هستیم. سوم، تبیین و معرفی غیبت حضرت و در نهایت در محور چهارم معرفی برنامه های روزگار ظهور از روش های اهل بیت (علیهم السلام) در شناخت امام زمان (علیه السلام) است.

خلاصه ی جلسه ی چهارم:
در این جلسه استاد محترم کارگاه بصیرت افزایی با بیان خلاصه ای از جلسات قبل به توضیح و پاسخ شبهه در خصوص قیام به سیف حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) پرداختند.

ایشان بدسلیقگی ها را دلیل بر خشن نشان دادن امام (علیه السلام) دانستند و بیان کردند: بدسلیقگی های ما دلیل بر خشن نشان دادن امام است.

آقای دکتر پوراسماعیل اصلی ترین دلیل ترسناک جلوه دادن حکومت امام عصر(عجّل الله تعالی فرجه) را نداشتن شناخت کافی از ویژگی های امام عصر (علیه السلام) و عدم معرفت به مقام امامت دانست و توضیح داد: عدم شناخت کافی از ویژگی های امام عصر (علیه السلام) و شیطنت های مخالفان با هدف رویارویی با اصل انتظار منجر به مظلومیت امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه) در عصرما شده است.

مدیر پژوهش های فرهنگی واحد علوم و تحقیقات در پاسخ به موضوع عدم معرفت به امام افزودند: با تبیین جایگاه امامت می توان به این انحراف پاسخ داد و تصویری صحیح از امام عصر(عجل الله فرجه) ترسیم کرد.در کلام امام رضا (علیه السلام) آمده است : «امام انیسی رفیق؛ پدری مهربان و مادری دلسوز و پناه مردم در واقعه هولناک است»پس چگونه چنین امامی می تواند جویباری از خون در برابر مخالفان خود جاری کند.ضمن این که مهر بیکران امام زمان (علیه السلام) در بیان امامان معصوم (علیهم السلام) از امتیاز ویژه ای نسبت به سایر اهلبیت (علیهم السلام) برخوردار است، مثلا امام باقر (علیه السلام) می فرمایند:« اوسَعَکم کهفاً، و اکثرکم علماً و اوسعکم رحماً». وی افزود: امامان ما هیچ گاه آغاز کننده ی جنگ ها نبوده اند و این قاعده درباره ی امام زمان (علیه السلام) هم برقرار است و حتی اگر شمشیری را از نیام خارج کنند به نسل شخص می نگریستند، به این ترتیب اگر انسانی شایسته در نسل فرد وجود داشت او را زخمی می کردند تا از میدان کارزار خارج شود.

ایشان در خاتمه تأکید کردند: امام زمان (علیه السلام) را امام خوبان و بدان عالم توصیف کردند و نتیجه گرفتند نباید خود را از تابش نور مقدسش دور بدانیم بلکه باید با ترک گناه به او نزدیک تر شویم.

خلاصه ی جلسه ی پنجم:
جلسه پنجم کارگاه بصیرت افزایی با موضوع اصالت مهدویت، در سالروز میلاد کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، با استقبال دانشجویان و اساتید دانشگاه در ساختمان علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات تهران برگزار شد.

پژوهشگر قرآنی، در پاسخ به شبهه«مهدی موعوداست یا موهوم؟» بر اساس اسناد مختلف از کتب شیعه، اهل سنت و ادیان مختلف، به اثبات «مهدی موعود موجود» پرداختند.

دکتر احسان پوراسماعیل وظیفه ما را نسبت به مظلومیت حاصل، توسط مخالفان و یا دشمنان دوست نما را، شناخت جایگاه امامت دانستند و ضمن ارائه ی شواهدی افزودند: اگر تعاریف مختلف حضرات معصومین (علیهم السلام) را بررسی کنیم آن بزرگواران با تعابیر خاصی از حضرت مهدی (علیه السلام) یاد کردند. بنابراین، علاوه بر جایگاه امامت امام عصر (علیه السلام) ایشان در کلام حجج بالغه (علیهم السلام) از جایگاه ویژه ای برخورداراست. وی در ادامه در مورد تبلور مهر در سیره ی امام زمان (علیه السلام) به جریان سید بن طاووس و توقیع شریف امام عصر(علیه السلام) به شیخ مفید(ره) اشاره کردند و توضیح دادند: بیان مهر حضرت به شیعیان، به معنای تجرّی یافتن به گناه نیست پس ما نباید عادت به گناه کردن داشته باشیم بلکه باید از کوچکترین گناه در برابر هتک ساحت مقدس اش بترسیم.

استاد محترم کارگاه اصالت مهدویت در مورد توقیع به شیخ مفید اشاره به این نکته کردند که: با امام عصر (علیه السلام) در عصر غیبت کبری هم می توان پیوند قلبی برقرار کرد؛ اگر این پیوند را برقرار نکردید یعنی هنوز برای ما حضور امام عصر (علیه السلام) باور نشده و او را به عنوان امام حیّ و حاضر نمی دانیم.

ایشان تأکید کردند: خواستن نیاز، وظیفه ماست لذا باید همواره از خدا طلب کنیم و متوسل حجت او شویم.

مدیر پژوهش های فرهنگی واحد علوم و تحقیقات در پاسخ به سؤال “برای نزدیک شدن به امام زمان(علیه السلام) چه کنیم؟” توضیح دادند: مردم مختلف ارتباط های متفاوت با معصوم می گرفتند. از انواع ارتباط با معصوم می توان به ارتباط حضوری و مستقیم(خصوصی)، ارتباط غیرحضوری و غیرمستقیم (نماینده در هر شهر) ، ارتباط در شرایط تقیه و پیوند قلبی، که مربوط به عصر ماست یاد کرد.

وی با اشاره به جریان اویس قرنی، رمز ماندگاری نام اویس را پیوند عمیق قلبی با پیامبر(صلی الله علیه وآله) معرفی کرد. وی تأکید کرد: جایی که معنویت بخواهد به وجود بیاید شیطان شروع به فعالیت می کند. زیرا شیطان قسم خورده است تا انسان را از صراط مستقیم دور کند؛ لذا اگر ارتباط با امام عصر (علیه السلام) قوی باشد شیطان به شما نمی تواند لطمه بزند. وی افزود: معیار دوست داشتن ها و دشمن داشتن های ما باید میزان توجه و قرب فرد به امام زمان(علیه السلام) باشد.

خلاصه ی جلسه ی ششم:
جلسه پایانی اولین دوره کارگاه بصیرت افزایی با موضوع «اصالت مهدویت» با حضور فرهیختگان دانشگاهی در ساختمان علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات تشکیل شد.

دکتر احسان پوراسماعیل رمز موفقیت حرّ بن یزید ریاحی را رجوع مستقیم به امام زمانش دانست و توضیح داد: شیطان استاد تمام هنرهای زیباست؛ یعنی ممکن است به زیبایی شما را اغفال کند. توجه به این مهم، ضروری است که اگر دست به امام زمان (علیه السلام) بسپاریم می توانیم در برابر شیطان بایستیم در غیر اینصورت او به زیبایی ما را فریب می دهد.

وی افزود: اگر ارتباط و پیوند قلبی مستحکم با امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه) برقرار شود، می توان به عقاید صحیح دست یافت.

استاد محترم کارگاه بصیرت افزایی گرایش روز افزون افراد به مذهب شیعه را ناشی از توجه به امام زمان (علیه السلام) دانست چرا که در ابتدا فقط چهار الی هفت نفر ارکان اصلی تشیع را شکل دادند.

پژوهشگر برتر قرآنی کشور در ادامه بیاناتشان، گام هایی را جهت پیوند با حضرت حجت (علیه السلام) بیان کردند که عبارتند از: سلام کردن، دعا کردن، یاد نمودن، صدقه دادن و خدمت رساندن به امام زمان(علیه السلام) است.

ایشان توضیح دادند: انسانی برتر، با تقواتر و با احساس تر از امام عصر (علیه السلام) در جهان نیست و ایشان به خوبی این آیه را می دانند که جواب سلام را بهتر باید پاسخ داد؛ و مطمئن باشید که حتماً حضرت جواب سلام و خدمت ما را خواهند داد.

وی افزود: اگر نقصان در برقراری ارتباط با حضرت حجت (علیه السلام) داریم، برای این است که ایشان را گمشده ی زندگی خود نمی دانیم بنابراین منتظر نیستیم و فقط شعار می دهیم.

ایشان ادامه داد: راه اساسی قرب برای مظلومیتی که حضرت مهدی (علیه السلام) به آن دچار شده اند، خدمت به اوست و کسی می تواند خدمت به حضرت کند که پیوندی همیشگی با ایشان داشته باشد. توجه به این امر نیز ضروری است که معیار شناخت انسان بی بصیرت، یاد نکردن وی از امام عصرش می باشد.

ایشان بر اساس بعضی از تأییدات حضرات معصومین (علیهم السلام) راهکارهایی را برای پیوند بیشتر با وجود مقدس حضرت در زندگی بیان نمودند و در توضیح به تأیید امام صادق (علیه السلام) خطاب به هشام اشاره کردند و افزودند: برای خدمت و پیوند و ارتباط بیشتر و نزدیک تر با حضرت صاحب(علیه السلام) توجه به کلام امام صادق (علیه السلام) خطاب به هشام می تواند راهگشا باشد.

ایشان فرمودند: «هذا ناصرنا بقلبه و لسانه و یده»؛ این حدیث یعنی باید با تمام وجود در فراز و نشیب روزگار یاری دهنده ی امام زمان(علیه السلام) خود باشید و در نصرت و یاری ایشان از قلب، زبان و دست مدد جویید.

وی در ادامه توصیه کردند: محبت نشانه دارد، خودتان را به امام زمانتان نشان دهید. تأمل کنید، فکر کنید، ببینید چه می توان کرد. فراموش نکنید که ما وظیفه داریم در عصر غیبت، حجت خدا را از مظلومیت دربیاوریم؛ دوستان واقعی او فردا یارای امام در حکومت جهانی او خواهند بود.

منبع: سایت ایکنا

ارسال شده توسط نویسنده در تاریخ دوشنبه, ۰۶/۰۴/۱۳۹۲ – ۰۹:۴۴