محبوب ترین مقالات

گواه

تفسیر یا تاویل یکی از آیات ولایت از منابع شیعه

🔰گواه ۱
🔸سوره بقره آیه ۲۰۸
♦️امام باقر(علیه‌السلام)درتفسیر آیه ی شریفه ی:
✅ (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّهً )؛ یعنی:« ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همگی در صلح و آرامش درآیید» می فرماید:منظور از « سلم » ولایت امیرمؤمنان علی (علیه السلام) و ولایت امامان اگراز فرزندان آن حضرت است.سپس فرمود : همگی به ولایت آنان روی آورید و آن را انکار نکنید.
📚 بحرانی،تفسیر برهان،ج۱،ص۲۰۸٫

🔰گواه ۲
🔸سوره ی بقره،آیه ی ۲۵۶
♦️ در روایت مسندی در تفسیر آیه شریفه ی:
✅ (فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَى)؛ یعنی:«در واقع به دستگیره ی محکمی چنگ زده» آمده است که حضرتش فرمودند: منظور از «عروه الوثقی ؛ دستگیره محکم » امیرمؤمنان علی (علیه السلام) و امامان از فرزندان آن حضرت(علیهم السلام) می باشد.
📚بحرانی،تفسیربرهان،ج۱،ص۲۴۳،ح۶و۹٫

🔰گواه ۳
🔸سوره ی آل عمران، آیه ۱۸
♦️جابر گوید: امام صادق(علیه‌السلام) در تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅ (قَائِمًا بِالْقِسْطِ )؛ یعنی:«در حالی که قیام به عدالت دارد»
فرمود:«قسط» یعنی عدل، که خداوند متعال توسط امیرمؤمنان علی (علیه السلام) آن را اقامه فرموده که آن حضرت در میان مردم عدل و داد نماید تا حق را میان مردم و خدای متعال اقامه نماید.
اگر مردم از آن حضرت پیروی نموده و فرمان برند، هدایت خواهند شد.
📚 عیاشی،التفسیر،ج۱،ص۱۶۵،ح ۱۸٫

🔰گواه ۴
🔸 سوره آل عمران آیه،۱۰۳
♦️امام موسی کاظم(علیه السلام)در تفسیر آیه شریفه:
✅(وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا)یعنی:«همگی به ریسمان خدا چنگ بزنید» می فرماید:
منظور از «حبل خدا» علی بن ابیطالب(علیه السلام) است پس به آن حضرت چنگ بزنید و از ولایت او پراکنده نشوید.
📚 عیاشی، التفسیر، ج۱، ص ۱۹۴٫

🔰گواه ۵
🔸سوره آل عمران،آیه ۱۹۵
♦️ رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) به امیرالمؤمنین(علیه السلام)فرمودند:تو و یاران نیکوکارت کسانی هستید که خداوند به آنان در پیشگاه خود وعده پاداش داده است که می فرماید:
✅( وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ ) یعنی:«و بهترین پاداشها نزد پروردگار است »
📚 بحرانی، تفسیر برهان، ج۱،ص۳۳۳٫

🔰گواه ۶
🔸سوره ی النساء، آیه ۵۸
♦️از امام صادق(علیه‌السلام) پیرامون به آیه ی شریفه ی:
✅ (إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا )؛ یعنی:«‌خداوند به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش بدهید»، پرسیدم، حضرت فرمود:سوگند به خدا (امانت) همان ولایت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) است و همان است که پیمان گرفته شده از مردم که با او و امامان دیگر از فرزندان او(علیهم السلام)بیعت نمایند.
📚 علامه مجلسی، بحارالانوار،ج ۲۳،ص ۲۷۶٫

🔰گواه ۷
🔸سوره ی النساء،آیه ۸۳
♦️ امام ابی الحسن(علیه السلام) در تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅(وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ إِلَّا قَلِیلًا )؛یعنی:«و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود جز عده اندکی همگی از شیطان پیروی می کردید» می فرماید: «رحمت» رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) و «فضل» امیرمؤمنان علی(علیه السلام)است.
📚 بحرانی، البرهان، ج۱،ص۳۹۸،ح۲ و۳٫

🔰گواه۸
🔸سوره ی المائده، آیه ی ۶۴
♦️امام سجاد(علیه السلام) در تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅ ( بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ )؛یعنی: «بلکه هر دو دست (قدرت) او گشاده است»می فرماید:یعنی همانا دستان مبارک حضرت محمد و امیرالمؤمنین درود و سلام بر آنان باد در انجام حق الهی باز است و به سوی خدای متعال دعوت می کنند و امر به معروف و نهی از منکر می نمایند.
📚 مستنبط، القطره، ج۲،ص۲۶۱٫

🔰گواه ۹
🔸سوره ی الانعام،آیه ی ۱۱۵
♦️امام صادق(علیه‌السلام) می فرماید:همانا امام در شکم مادر می شنود، وقتی از مادر متولد می شود بر بازوی راستش نوشته شده:
✅ (وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدْقًا وَعَدْلًا )؛ یعنی:«و کلمه پروردگار تو با صدق و عدل به حد تمام رسید»
و هنگامی که رشد کرد و بزرگ شد، استوانه‌ای از نور از آسمان تا زمین برایش ترتیب داده می شود تا به وسیله آن، اعمال بندگان را ببیند، و به راستی امیرالمؤمنین(علیه السلام) کلمه ای از این کلمات تامه بودند.
📚 علامه مجلسی،بحارالانوار، ج۲۵،ص۳۹، ح ۷٫

🔰گواه ۱۰
🔸سوره ی الاعراف، آیه ی ۴۴
♦️پیشوای هفتم امام کاظم(علیه السلام) در تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅ (فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَیْنَهُمْ أَنْ لَعْنَهُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ)؛ یعنی:«در این هنگام ندا دهنده ای در میان آنان ندا می دهد که لعنت خدا بر ستمگران باد»می فرماید : «مؤذن» ندا دهنده امیرمؤمنان علی (علیه السلام) است.
📚 بحرانی، البرهان، ج۲،ص۱۶، ح۱و۲٫

🔰گواه ۱۱
🔸سوره ی الاعراف، آیه ی۱۸۱
♦️حمزه گوید: امام باقر(علیه السلام) در تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅ (وَمِمَّنْ خَلَقْنَا أُمَّهٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ یَعْدِلُونَ)؛ یعنی: «و از آنها که آفریدیم گروهی به سوی حق هدایت می کنند، و به حق اجرای عدالت می نمایند» منظور از «امت» علی بن ابیطالب(علیه السلام) است که خداوند متعال او را امت نامید، چنان که ابراهیم علیه السلام را در تفسیر آیه ی شریفه ی✅(إِنَّ إِبْرَاهِیمَ کَانَ أُمَّهً قَانِتًا لِلَّهِ)؛ یعنی: «همانا ابراهیم علیه السلام به تنهایی امتی بود مطیع فرمان خدا» امت نامید.
📚 عیاشی، التفسیر، ج۲، ص۴۲، ح۱۲۰٫
📚بحرانی، البرهان، ج۲، ص۵۳،ح۴٫

🔰گواه ۱۲
🔸 سوره ی الاعراف، آیه ی۱۹۹
♦️ابو خطاب گوید:امام صادق(علیه السلام) در تفسیر
✅ (خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْف)ِ؛ یعنی: «با آنها مدارا کن و به نیکی ها دعوت کن» فرمود: مراد از نیکی ها همان ولایت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) است.و راجع به عبارت✅ (وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ)؛یعنی:« و از نادانان روی بگردانَ» فرمود :(نادانان) کسانی هستند که ولایت حضرتش را ترک نموده و با اینکه می دانستند ولایت آن حضرت حق است و از سوی خداوند متعال است با این حال آن را نپذیرفتند.
📚 العیاشی، التفسیر، ج۲، ص۴۳،ح۱۲٫
📚 بحرانی، البرهان، ج۲ص۵۵،ح۴٫

🔰گواه ۱۳
🔸سوره ی الانفال، آیه ی ۲۴
♦️امام باقر(علیه السلام) در تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅ (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ)؛ یعنی:«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دعوت خدا و پیامبر را پاسخ دهید هنگامی که شما را به سوی چیزی که حیات و زندگی می بخشد، می خواند» می فرماید:این آیه ی شریفه راجع به ولایت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) نازل شده( که همانا ولایت آن حضرت، موجب حیات ابدی و سعادت دائمی می باشد).
📚 شیخ کلینی،الکافی، ج۸،ص۲۴۸،ح۳۴۹٫

🔰گواه ۱۴
🔸سوره ی البقره، آیه ی ۱۰۵
♦️حماد گوید: پیشوای رؤوف امام رضا(علیه السلام)از پدران بزرگوارش(علیهم السلام)نقل می کند که امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅ ( یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشَاءُ)؛یعنی:«هر که را بخواهد به رحمت خود مخصوص گرداند» فرمود:
برگزیدگان به رحمت حق، پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)جانشین او و عترت آن دو بزرگوار(علیهم السلام) هستند به راستی که برای خداوند صد رحمت است که نود و نه مورد آن برای محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) ، امیرالمؤمنین(علیه السلام) و عترت آن دو بزرگوار(علیهم السلام) ذخیره شده و یک مورد بر سایر یکتا پرستان پخش گردیده است.
📚 بحرانی، البرهان، ج۱،ص۱۴۰،ح۲٫

🔰گواه ۱۵
🔸سوره یونس،آیه ی۲
♦️امام صادق(علیه‌السلام)در تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅(وَبَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ)؛یعنی: «به کسانی که ایمان آورده اند مژده ده که برای آنان مقام و جایگاه نیک و راستی در نزد پروردگارشان است»می فرمایند:مقصود ولایت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) است.
📚 شیخ کلینی، الکافی،ج۱، ص۴۲۲، ح۵۰ ۴۲۲/۱٫

🔰گواه ۱۶
🔸سوره ی یونس، آیه ی ۳۵
♦️امام صادق(علیه‌السلام) می فرماید:امیرمؤمنان علی(علیه السلام)به مطلبی حکم کرد و کسانی که آن حضرت را از مقامش باز داشتند هدایت نشده و آن را نپذیرفتند.سلمان در این مورد به امیرالمؤمنین (علیه السلام) عرض کرد:
چه چیزی باعث شد تا آنان را به حق ارشاد کنی؟!
چرا رهایشان نکردی تا در طغیان خود غوطه ور شوند؟امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند:‌ می خواستم حق را اظهار نمایم و به آنان برسانم تا اینکه حجت و دلیل بر آنها تأکید شود به راستی که خداوند متعال در قرآن می فرماید:
✅ ( أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدَى فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ) یعنی:«آیا کسی که به سوی حق راهنمایی می کند برای پیروی شایسته تر است یا کسی که خود هدایت نمی شود مگر هدایتش کنند؟ برای شما چه شده است؟ چگونه داوری می کنید؟»
📚 علامه مجلسی، بحارالانوار،ج۴۰، ص۳۰۰، ضمن ح ۷۴٫

🔰گواه ۱۷
🔸سوره ی الصف، آیه ی ۸
♦️ راوی می گوید: از امام کاظم(علیه السلام) درباره ی فرموده ی خدای عزوجل “میخواهند نور خدا را با پف دهانشان خاموش کنند” پرسیدم، آن حضرت فرمودند:
✅ یریدونَ لِیُطفِئوا وِلایَهَ أمیرِ المؤمنینَ بِأفواهِهِم ، قلتُ : “وَاللّهُ مُتِمُّ نورِهِ” ، قالَ : وَاللّهُ مُتِمُّ الإمامَهَ لِقَولِهِ عزّوجلّ : “الّذینَ آمَنوا بِاللّهِ وَ رَسولِهِ وَ النّورِ الّذی أنزَلنا” فَالنّورُ هُوَ الإمامُ …”وَ اللّهُ مُتِمُّ نورِهِ” (بِ)وِلایَهِ القائِمِ “وَ لَو کَرِهَ الکافِرونَ” بِولایَهِ عَلیٍّ… یعنی: می خواهند ولایتِ امیرالمؤمنین را با پف دهانشان خاموش نمایند؛ عرض کردم:”و خداوند تمام کننده ی نور خود است” ، فرمود: خداوند تمام کننده ی امامت است به دلیلِ فرموده ی خدای عزوجل : “آنانکه به خداوند و رسول او و نوری که نازل ساختیم ایمان آوردند” پس نور همان امام است … ؛”و خداوند تمام کننده ی نور خود است” یعنی ولایت قائم (علیه السلام) را به مرحله ی تمام می رساند “و هر چند کافران را خوش نیاید” یعنی هر چند کافران به ولایت علی (سلام الله علیه) اکراه دارند…
📚 شیخ کلینی، الکافی،ج۱،ص۴۳۲٫

🔰گواه ۱۸
🔸سوره ی هود، آیه ی ۱۷
♦️امام کاظم(علیه السلام)در تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅ (أَفَمَنْ کَانَ عَلَى بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّهِ وَیَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِنْهُ)؛ یعنی: «آیا کسی که دلیل آشکاری از پروردگارش دارد و به دنبال آن شاهدی از او می باشد» می فرماید:رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
من دارای دلیل و برهان از سوی پروردگارم هستم و امیرالمؤمنین(علیه السلام) شاهد و گواه از سوی من است.
📚 علامه مستنبط، القطره، ج۲، ص۲۵۴٫

🔰گواه ۱۹
🔸سوره ی رعد، آیه ی ۴۳
♦️ امام صادق(علیه‌السلام) در تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅ (قُلْ کَفَى بِاللَّهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ )
«بگو : کافی است که خداوند و کسی که کتاب نزد اوست میان من و شما گواه باشند» می فرماید:منظور علی بن ابی طالب(علیه السلام) است و علم کتاب جز نزد او نبوده است.
📚 علامه مستنبط، القطره، ج۲، ص ۲۵۵٫

🔰گواه ۲۰
🔸سوره ی ابراهیم، آیه ی ۵۲
♦️ با سلسله سند در ذیل آیه ی شریفه ی:
✅(هَذَا بَلَاغٌ لِلنَّاسِ وَلِیُنْذَرُوا بِهِ)؛ یعنی:«این پیام ابلاغی برای مردم است تا همه به وسیله آن انذار شوند»
نقل شده است که حضرتش فرمودند:مراد از«ابلاغ» امیرمؤمنان علی(علیه السلام) است «و تا آنکه انذار شوند» یعنی به ولایت آن حضرت، «و تا صاحبان خرد پند گیرند » مقصود شیعیان آن حضرت می باشند که صاحبان خرد هستند.
📚 علامه مستنبط، القطره، ج۲، ص۲۶۶٫

🔰گواه ۲۱
🔸سوره ی الحجر، آیه ی ۷۶
♦️ امام صادق(علیه‌السلام)در تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅(وَإِنَّهَا لَبِسَبِیلٍ مُقِیمٍ )؛ یعنی:«به راستی که سرزمین آنها در راه استوار و همیشگی است» می فرماید:
ما همه متوسمین و هوشیاران هستیم، و امیرمؤمنان(علیه السلام) راه استوار و ثابت است.
📚 استر آبادی،تأویل الآیات، ج۱،ص۲۵۰٫

🔸امام باقر(علیه السلام) در تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅(وَإِنَّهُ لَذِکْرٌ لَکَ وَلِقَوْمِکَ وَسَوْفَ تُسْأَلُونَ)؛ یعنی:«و این موجب یادآوری تو و قوم توست و به زودی بازخواست خواهید شد».

🔰گواه ۲۲
🔸سوره زخرف آیه ۴۴
می فرماید: ما اهل ذکر هستیم، ماییم که مورد سؤال قرار می گیریم.و در تفسیر آیه ی شریفه ی
✅ (وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ)؛ یعنی: «آنان را باز دارید که بازرسی می شوند» .

🔰گواه ۲۳
🔸سوره صافات آیه ۲۴
می فرماید: از ولایت علی بن ابیطالب(علیه السلام)می پرسند.و امام در تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅( بَلْ أَتَیْنَاهُمْ بِذِکْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِکْرِهِمْ مُعْرِضُونَ )؛ یعنی: «ولی آنچه ما به آنان فرستادیم مایهٔ یادآوری آنان است،
اما آنان از آنچه موجب یادآوریشان است روی گردانند».

🔰گواه ۲۴
🔸 سوره مومنون آیه ۷۱
می فرماید:
منظور از « ذکر » همان علی بن ابی طالب(علیه السلام) است.آیا متوجه فرمایش خداوند نیستی که می فرماید:
✅(الَّذِینَ کَانَتْ أَعْیُنُهُمْ فِی غِطَاءٍ عَنْ ذِکْرِی) یعنی: «کسانی که پرده ای چشم هایشان را از یاد من پوشانده بود» منظورش امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. (وَکَانُوا لَا یَسْتَطِیعُونَ سَمْعًا) یعنی: «و قدرت شنوایی نداشتند».

🔰گواه ۲۵
🔸سوره کهف آیه ۱۰۱
یعنی توانایی شنیدن نام آن حضرت را نداشتند و به این جهت شدت دشمنی آنان با آن حضرت و خاندانش بود.
📚بحرانی، البرهان، ج۴، ص ۱۷٫
📚قمی، التفسیر،ج۲،ص۴۷٫

🔰گواه ۲۶
🔸سوره ی مریم، آیه ۸۷
♦️ امام صادق(علیه‌السلام)در تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅(لَا یَمْلِکُونَ الشَّفَاعَهَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا )؛ یعنی:«آنان هرگز مالک شفاعت نیستند مگر کسی که نزد خدای رحمان عهد و پیمانی دارد»، می فرماید:
منظور از«عهد و پیمان» ولایت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) و امامان معصوم پس از امیرالمؤمنین (علیهم السلام)است.
📚 علامه مستنبط، القطره، ج۲،ص ۸۴۸٫

🔰گواه ۲۷
🔸سوره ی النساء، آیه ی ۵۹
♦️ابو مریم انصاری گوید:از امام باقر(علیه السلام) پیرامون آیه ی شریفه ی:
✅ (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ )؛ یعنی:«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! خدا را اطاعت کنید و از رسول و صاحبان امرتان اطاعت کنید»پرسیدم، حضرت فرمود : این آیه در شأن علی بن ابیطالب(علیه السلام)و پیشوایان از فرزندان آن حضرت(علیهم السلام) نازل شده است.
📚 بحرانی، البرهان، ج۱،ص ۳۸۵٫

🔰گواه ۲۸
🔸سوره ی النساء، آیه ی۱۷۴
♦️ امام صادق(علیه‌السلام) در تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅ (قَدْ جَاءَکُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُبِینًا) ؛یعنی: «برای شما دلیل و برهان روشنی از جانب پروردگارتان آمد و نور آشکاری برای شما فرود آوردیم»، می فرماید :«برهان و دلیل » رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) و « نور آشکار » علی بن ابیطالب(علیه السلام) است.
📚 استرآبادی، تأویل الآیات، ج۱، ص ۱۴۴٫

🔰گواه۲۹
🔸 سوره ی آل عمران، آیه ی ۸۱
♦️ فرج بن ابی شیبه می گوید:
از امام صادق(علیه السلام) شنیدم که این آیه ی شریفه را چنین تلاوت می فرمود :
✅ (وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ النَّبِیِّینَ لَمَا آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتَابٍ وَحِکْمَهٍ ثُمَّ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ _ یعنی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم وَلَتَنْصُرُنَّهُ ) عنی وصیه أمیرالمؤمنین علیه السلام. یعنی:«و چون خداوند از پیامبران پیمان گرفت آنگاه که به شما کتاب و حکمت بخشید سپس برای هدایت شما پیامبری از جانب خدا آمد که کتاب و شریعت شما را تصدیق می کرد تا به او ایمان بیاورید _ یعنی به رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) _ و از او یاری کنید » یعنی وصی و جانشینش امیرمؤمنان علی(علیه السلام) را یاری نمایید.)
فرمود:
خداوند هیچ پیامبر و رسولی را مبعوث نفرموده جز آنکه از او به نبوت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و امامت حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) پیمان گرفت.
📚 استرآبادی،تأویل الآیات، ج۱،ص ۱۱۶، ح۲۹

🔰گواه ۳۰
🔸سوره ی الانعام، آیه ی ۹۰
♦️ عمار بن یاسر راجع به تفسیر آیه ی شریفه ی:
✅ (أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِه)؛یعنی:«آنان کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرد پس به هدایت آنان اقتدا کن» گوید: خداوند متعال فرمان داد تا مردم به آنان (ائمه هدی علیهم السلام) اقتدا نموده و به سخنانشان عمل نمایند بدین وسیله به سبب پیروی از کردار و رفتار آنها رستگار گشته و نجات یابند، و همه این مطالب در حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام)و پیشوایان از فرزندانش(علیهم السلام) آشکار است.
📚 علامه مستنبط، القطره، ج۲ ،ص ۲۷۹-۲۸۰٫