محبوب ترین مقالات

روزگار فتنه

(سرمقاله دهمین شمارگان مجله ی منهاج)

سه شنبه, دی ۱۹, ۱۳۹۱ – ۱۹:۲۷
«بسم الله الرحمن الرحیم»
سال یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت با همۀ فراز و نشیب‏هایش به اتمام رسید! سال امتحان، فتنه، بلا… هم در فضای عمومی جامعه و هم در زندگی شخصی ام!
چشم ها را که بگشاییم«عسی أن تکرهوا شیئاً و هو خیرلکم و عسی أن‏تحبّوا شیئاً و هو شرّ لکم» را هم نگاه با «تالی کتاب الله» در مصحف شریف می بینیم، پس یادمان نمی رود که رسم زندگی در این دنیا «البلاء للولاء» است؛ پس به پناه کهف حصین رفته و در کشتی نجات اش جا می‏ گیریم و به مدد او برمی خیزیم، که مهم زود برخاستن در ناملایمات است نه زمین خوردن!
امام صادق (علیه السّلام) از کتاب امام علی (علیه السلام) نقل می کند که در آن آمده است: «در میان انسانها سخت ترین بلاها از آن پیامبراست، سپس جانشینان آن ها و آن گاه هر کس که مانند ایشان عمل کرده است؛ چرا که مؤمن به اندازۀ اعمال نیکویش بلا می بیند. پس هر که دینداری اش درست و اعمال اش نیکو باشد، بلایش شدیدتراست. این بدان جهت است که خدای عزّوجل دنیا را پاداش مؤمن و کیفر کافر قرار نداده است، کسی که دینداری اش نادرست و اعمالش اندک باشد بلایش نیز اندک است. بلا به مؤمن پرهیزکار از باران بر زمین شیب دار سریع تر می رسد.»
… روزها می گذرد تا تقویم ۵/۲/۱۳۸۹ را نشان می دهد و نشریّۀ منهاج از کمیسیون بررسی نشریّات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری درجۀ علمی ـ ترویجی می گیرد.
رب کعبه را سپاس که نشریۀ منهاج که روزگاری در کسوت دانشجویی منتشر می شد، امروز با این درجه به زیور طبع در می آید.
دست یابی به این توفیق بی تردید بعد از عنایت خدا و لطف یگانه حجّت حیّ اش، مرهون همکاری اساتید محترمِ دانشگاه های مختلف کشور است که به قلّت سن من توجّه نکردند و بزرگوارانه به راهنمایی پرداختند.
امید آن که ما و ایشان بتوانیم با خدمت به دو یادگار گرانسنگ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) لختی غبارمهجوریت را از این دو بزداییم؛ چه آن که میان قرآن و عترت آن چنان پیوندی برقرار است که در صفت مهجوریّت نیز مشترک اند.
دست نیاز به ‏سوی خالق بی نیاز بلند می کنیم و سر برآستان بندگی اش می ساییم و می گوییم:
«یانور النّور، یا مدبّرالامور، یاباعث من فی القبور، صلّ علی محمّد و آل محمّد، واجعل لی ولشیعتی مِن الضّیق فرجاً و مِن الهمّ مخرجاً و اوسع لنا المنهج و أطلق لنا مِن عندک ما یفرّج وافعل بنا ما انت اهله یا کریم.»