چکیده:
دستگاههای اجرایی کشور به عنوان یک بخش مهم از نظام تربیتی در جامعه مطرح میشود. انجام فرهنگ سازیهای لازم و ضروری برای نهادینه کردن یک اخلاق حسنه فقط از عهدهی این سازمانها و نهادهای مؤثر بر میآید و رفع نیازهای جامعه اسلامی را تأمین خواهد کرد. علاوه بر تعلیم اخلاق حسنه و نیکو توسط این دستگاهها، میتوان گفت این تعالیم در کاهش برخی از ناهنجاریهای اجتماعی شامل: خشونت، نزاع، قتل و بیعدالتی و … تأثیر پذیر است و عدم اطلاع کافی از اخلاق و تربیت اسلامی ناشی از تأثیر عدم فرهنگ سازی آن توسط این دستگاهها میباشد. اگر شاخصهای درست و مسیر مناسبی از تربیت اسلامی به همراه نظارتی دقیق توسط این مؤسسات و دستگاهها برای مردم تبیین، توسعه و آموزش داده شود، میتوان شرایط بهتری از آینده را انتظار داشت. در کشورهای اسلامی با وجود عناصر یک حاکمیت دینی، عموماً سعی بر آن است که ارزشهای اسلامی و دینی با فعالیتهای همراه با توسعه و پیشرفت در جهت فرهنگ سازی بهتر و با نظارت همین سازمانهای اجرایی، به سرانجام برسد.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که از میان عوامل و عناصر سازمانی و غیر سازمانی مرتبط و مؤثر در تربیت دینی در جامعهی اسلامی، عوامل سازمانی اهمیت ویژهای دارند و میبایست توجه ویژهای به آنها شود تا شاهد بهبود رویکرد تربیت اسلامی توسط این دستگاهها در جامعه باشیم.
کلید واژه ها:
تربیت اسلامی، فرهنگ سازی، نظام تربیتی، نظارت، الگو های اسلامی، دستگاه اجرایی.
برای باز دید از مقاله لطفا عضو سایت شوید.