محبوب ترین مقالات

زبان فطرت

(سرمقاله پنجمین شمارگان مجله ی منهاج)

جمعه, اسفند ۱۹, ۱۳۹۰ – ۱۹:۲۴

بسم الله الرحمن الرحیم
«فأقم وجهک للدّین حنیفاً فطرت‌الله التی فطرالناس علیها لاتبدیل لخلق ‌اللّه ذلک الدّین القّیم»
فطرت نوعی خاص از آفرینش است که خداوند، بشر را با آن عجین ساخت و آخرین کتاب آسمانی را بر اساس این گرایش ویژه نسبت به خویش نازل نمود، از این رو زبان قرآن فطری و مخاطبی به پهنای گیتی و در هر عصر و زمانی دارد.
«لأن الله لم یُنزله لزمانٍ دون زمانٍ، و لا لِناسٍ دون ناس ٍ، فهو فی کلِّ زمانٍ جدید و عند کلِّ قومٍ غضٌّ الی یوم القیامه»
فطرت سرمایه ای بزرگ در آفرینش انسان است که همه‌ی فرزندان آدم، با هر نوع تولّد و گرایشی آن را داراست؛ در عمومیت فطرت شکّی نیست که از امام صادق (علیه السلام) نقل است: «ان الله عزوجل َّ خلق الناسَ کلَّهُم علی الفطره الّتی فطرهم علیها»
فطرت توشه‌ای همگانی و تبدیل‌ناپذیر برای سرشت آدمی است تا با تکیه بر آن عقل انسان به مدد تذکار نبی شکوفا گردد. «فذکّر انّما انت مذکّر، لست علیهم بمصیطِرٍ»
زلال وحی، جانهای تشنه را با ندای «یا ایها الذین آمنوا علیکم انفسکم» سیراب کرد و همواره آنان را به رجوع به عهد الست فراخواند: «…الستُ بربّکم، قالوا: بلی شهدنا…»
…. و امروز، اگر می خواهیم جامعه‌ای دین دار داشته باشیم باید قرآن و حدیث را به زبانی فطری به مردمان منتقل کنیم تا شاهد تاثیر شگرف فطرت در آنات زندگی باشیم.
پنجمین شماره‌ی منهاج را به لطف پروردگار به زیور طبع رساندیم… پذیرش در مقطع دکتری سبب شد تا زمام امور باری دیگر به عهده‌ی این جانب بیافتد که امیدوارم به شایستگی حرکت رو به رشد منهاج را ادامه دهم؛ افتخار حضور اساتید بزرگوار و فارغ التحصیلان محترم دانشگاه در هیأت تحریریه و تقدیر از منهاج درچهارمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، حاکی از این تصمیم است.
… و من الله التوفیق